1. Aktualności
  2. O Mnie
  3. Terapie▼
  4. Galeria
  5. Dla Rodziców
  6. Kontakt

Dla Rodziców

Jeśli niepokoi nas zachowanie dziecka, warto sprawdzić, czy należało by wybrać się do terapeuty integracji sensorycznej.

Dzięki American Occupational Therapy Association - Watertown (działająca od 98 lat amerykańska organizacja zrzeszająca 213 tysięcy terapeutów z całego świata) każdy rodzic może ocenić, czy jego dziecko powinno chodzić na kompleksową terapię integracji sensorycznej.

Wystarczy wypełnić poniższą tabelę. Zbyt dużo krzyżyków w rubryce "często" powinno zaniepokoić i poskutkować wizytą u terapeuty integracji sensorycznej. Gdy te krzyżyki będa się koncentrować w jednym lub kilku obszarach, także warto się wybrać do terapeuty.

Czy dziecko przejawia takie zachowaniaczęstoczasemnigdy
Duża motoryka
Wydaje się słabsze i męczy się szybciej niż inne dzieci w jego wieku
W porównaniu z innymi dziećmi w jego wieku trudność sprawia mu podskakiwanie, skakanie, przeskakiwanie lub bieganie
Sprawia wrażenie usztywnionego, porusza się niezgrabnie
Jest niezdarne, wydaje się nie wiedzieć, jak poruszać ciałem, wpada na różne przedmioty
Myli prawą i lewą stronę ciała
Waha się przed zabawą i wspinaniem się na placu zabaw
Niechętnie ćwiczy i uprawia sport, preferuje zajęcia przy stole
Z trudem uczy się nowych zadań ruchowych
Ma trudnoścci z rozhuśtaniem się, nie potrafi rytmicznie klaskać
Mała motoryka
Nieprawidłowo siedzi (osuwa się, opiera na ręce, głowę trzyma zbyt blisko zeszytu, nie pomaga sobie drugą ręka)
Nie lubi i ma problemy z rysowaniem, kolorowaniem, przerysowywaniem i wycinanie
Nieprawidłowo trzyma ołówek i często go upuszcza
Linie rysuje zbyt blisko siebie, koslawo, za słabo, za mocno, częściej niż inni łamie ołówek
Zbyt mocno ściska ołówek; szybciej męczy się podczas pisania i rysowania
Nie wie, która ręka lepiej mu się pracuje (dotyczy dzieci powyżej 6 roku życia)
Ma trudności z ubieraniem się, wkładaniem i zdejmowaniem ubrań, zapinaniem i rozpinaniem guzików i zamków oraz zawiązywaniem sznurówek
Dotyk
Odsuwa się przy delikatnym nawet dotyku
Nie trzyma rąk przy sobie, szturcha i popycha innych
Wciąż czegoś dotyka, uczy się palcami
Nie kontroluje swoich zachowań w grach i zabawach zespołowych
Unika wkładania rąk w substancje brudzące (glina, farby, papki)
Wydaje się nieświadome, że zostało dotknięte bądź popchnięte
Nie lubi przebywania w głośnym miejscu (zabawy w kręgu, przerwa, kawiarnia itp.)
Ruch i równowaga
Boi się ruchu w przestrzeni (np. na huśtawce)
Unika ćwiczeń wymagających równowagi, ma trudnosci z utrzymaniem równowagi
Lubi huśtać się, kręcić w kółko, skakać i odbijać
Ma trudności przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów
Często upada
Wymiotuje lub ma nudności podczas hustania, na karuzeli itp.
Ciągle jest w ruchu, nie potrafi usiedzieć w miejscu
Wzrok
Ma trudności z określeniem i dopasowaniem kolorów, kształtów i rozmiarów
Ma trudno?ci z układaniem puzzli i dopasowaniem klocków do otworów
Przekręca słowa i litery podczas pisania i czytania (po ukończeniu pierwszej klasy)
Jego oko nie podąża za poruszającym się przedmiotem lub za tekstem podczas czytania czy przepisywania
Słuch i mowa
Nie lubi wszelkich hałasów i głośnych dźwięków
Mówi niewyra?nie
Sprawia wrażenie, iż nie rozumie, co się do niego mówi
Zdaje się słyszeć dźwięki, na które inni nie zwracają uwagi, dźwięki łatwo go rozpraszają
Ma trudności z wykonaniem zadania wymagającego kilku czynno?ci
Emocje
Nie lubi i nie akceptuje zmian w codziennej rutynie
Łatwo popada we frustrację
Ma trudności z porozumiewaniem się z innymi
Jest impulsywne, nie zastanawia się, łatwo ulega wypadkom
Lubi przebywać i pracować sam, ostatecznie w małych grupach
Miewa częste zmiany nastroju, łatwo wpada w gniew
Bawi się samo
Ma trudności z właściwym wyrażaniem swych potrzeb
Unika kontaktu wzrokowego
Centrum Terapii Sensorynka Lublin
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2016